امکان پرداخت آنلاین

  • پرداخت اینترنتی چیست؟

چند بار تا به حال سری به سایت‌های آنلاین زده و یا در اینترنت به دنبال کالای موردنظرتان بودید؟ چند درصد از جستجوهای اینترنتی شما برای خرید خدمات یا کالای مورد نیازتان است. چند بار در روز پرداخت اینترنتی انجام می‌دهید؟ زمانی که قصد دارید بدون حضور فیزیکی و تنها در بستر اینترنت، خدمات یا محصولی را خریداری کنید و با استفاده از کارت‌های اعتباری و بانکی‌تان، صورتحساب آن را به صورت اعتباری پرداخت می‌کنید، در حال انجام پرداخت اینترنتی هستید. 

به طور کلی پرداخت اینترنتی، پرداخت پول از طریق اینترنت است که شما بدون نیاز به حضور فیزیکی و تنها به وسیله کارت بانکی‌تان تراکنش را انجام می‌دهید. 

فروشگاه‌های اینترنتی و کسب و کارهای آنلاین با راه اندازی دروازه پرداخت اینترنتی یا به اصطلاح رایج‌تر، درگاه پرداخت اینترنتی امکان پرداخت اینترنتی را برای کاربران در بستر اینترنت فراهم می‌کنند.

چگونه پرداخت اینترنتی انجام دهیم؟

زمانی که در حال انجام خرید اینترنتی هستید، با افزودن محصول یا انتخاب خدمات، شما به صفحه بانک دریافت کننده هدایت می‌شوید. در این زمان شما نیاز به اطلاعات کارت بانکی خود دارید. در این قسمت بایستی ۴ پارامتر مهم را تکمیل کنید که شامل شماره کارت، رمز اینترنتی یا رمز دوم کارت، کد cvv2، و تاریخ انقضای کارت است. در ادامه به طور مفصل راجع به آن توضیح خواهیم داد.
 
در نهایت با تکمیل حروف نمایش داده شده در تصویر، نسبت به ربات یا انسان بودن،هویت سنجی شده و اگر بر روی گزینه پرداخت کلیک کنید، پرداخت اینترنتی شما با موفقیت انجام می‌شود.  
 
کد پیگیری پرداخت اینترنتی بعد از انجام عملیات پرداخت اینترنتی به شما نمایش داده می‌شود تا برای انجام هرگونه پیگیری، از آن استفاده کنید.

کد امنیتی در پرداخت اینترنتی چیست؟

کد امنیتی یا همان cvv2 یک عدد سه رقمی یا گاهی چهار رقمی است که مانند شماره ۱۶ رقمی روی کارت، بر روی کارت‌های بانکی درج شده است. کارت شما از هر بانکی که صادر شده باشد، دارای یک کد cvv2 است که بایستی در زمان انجام پرداخت اینترنتی، به همراه سایر مشخصات کارت، وارد کنید.

برای پرداخت اینترنتی به چه اطلاعاتی نیاز داریم؟

زمانی که قصد انجام پرداخت اینترنتی را دارید، بایستی مشخصات کاملی از موارد زیر را در اختیار داشته باشید. از جمله:
  • شماره کارت:

شماره کارت، یک شماره ۱۶ رقمی است که برروی کارت درج شده است. شش رقم اول این  شماره، در اصل، کد شناسایی بانک است و مشخص می‌کند که کارت شما از کدام
بانک صادر شده است. به این شش رقم اصطلاحا BIN می‌گویند.

  • رمز اینترنتی یا رمز دوم کارت:

هنگام دریافت کارت، پاکتی محرمانه همراه کارت دریافت می‌کنید که در آن عدد چهار رقمی نوشته شده است. این ارقام رمز اول کارت شما هستند که برای استفاده در دستگاه‌های خودپرداز و پایانه‌های فروش کاربرد دارند. برای انجام پرداخت اینترنتی، شما به رمز دوم نیاز دارید. بنابراین برای دریافت رمز دوم، به یکی از دستگاه‌های خودپرداز مراجعه کرده و از طریق گزینه “ تغییر رمز”، رمز اینترنتی یا رمز دوم خود را دریافت کنید. در حال حاضر برای خریدهای بالای ۱۰۰ هزار تومان نیاز به رمز پویا دارید که باید برای کارت خود فعال کنید.

  • کد cvv2 یا همان کد امنیتی که رو یا پشت کارت درج شده است.

  • تاریخ انقضای کارت نیز بر روی کارت درج شده است.
  • ایمیل یا پست الکترونیکی را نیز به صورت اختیاری می‌توانید وارد کنید که رسید پرداخت برای شما ایمیل شود.

چگونه تراکنش ناموفق درگاه پرداخت اینترنتی را پیگیری کنیم؟

زمانی که در اثر استفاده از یک کارت به صورت فیزیکی یا پرداخت اینترنتی، پیغامی که برای بانک صادرکننده یا مرکز شتاب ارسال می‌شود به هر دلیلی برگشت خورده، تراکنش، ناموفق بوده و با پیغام خطای تراکنش ناموفق روبرو می‌شوید . برای پیگیری تراکنش درگاه پرداخت به دو صورت می‌توانید این کار را انجام دهید: 
  1. از طریق بانک پیگیری کرده و با آن‌ها تماس بگیرید.
  2. از طریق سامانه‌ پیگیری آنلاین، با کد رهگیری پرداخت اینترنتی نسبت به پیگیری پرداخت خود اقدام کنید. در مطلب  خطای تراکنش ناموفق درگاه پرداخت اینترنتی همه چیز را راجع به پیگیری تراکنش ناموفق درگاه برایتان گفتیم.

دلیل خطای تراکنش ناموفق در پرداخت اینترنتی چیست؟ 

اگر تا به حال تجربه خرید اینترنتی را داشته باشید، احتمالا برایتان پیش آمده باشد که با خطای درگاه پرداخت روبرو شوید. این نوع خطاها، از سری انواع خطاهای درگاه پرداخت اینترنتی است. از جمله انواع خطاهای درگاه پرداخت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • پرداخت نامعتبر است.
  • اطلاعات پرداخت صحیح نیست.
  • مبلغ پرداخت نامعتبر است.
  • مبلغ تراکنش با مبلغ سبد خرید یکسان نیست.

از جمله دلایل خطای تراکنش ناموفق می‌توان به زمانی اشاره کرد که باگ یا خطایی در مرورگر وجود داشته باشد که کوکی‌ها را از بین ببرد و یا اپراتورهای اینترنت، دستکاری شده و ذخیره سازی کوکی‌ها با مشکل روبرو شود. علاوه بر این، زمانی که تغییراتی در نسخه پی اچ پی اتفاق افتاده باشد، روی ذخیره سازی کوکی‌ها تاثیرگذار است. خطای اتصال به درگاه پرداخت یا تغییراتی در شاپرک نیز باعث بروز خطای اتصال خواهد شد. به طور کلی زمانی که همگام سازی سرورهای درگاه پرداخت انجام نشود و یا خطایی در آن به وجود بیاید، این اتفاق می‌افتد.