چند بار تا به حال سری به سایتهای آنلاین زده و یا در اینترنت به دنبال کالای موردنظرتان بودید؟ چند درصد از جستجوهای اینترنتی شما برای خرید خدمات یا کالای مورد نیازتان است. چند بار در روز پرداخت اینترنتی انجام میدهید؟ زمانی که قصد دارید بدون حضور فیزیکی و تنها در بستر اینترنت، خدمات یا محصولی را خریداری کنید و با استفاده از کارتهای اعتباری و بانکیتان، صورتحساب آن را به صورت اعتباری پرداخت میکنید، در حال انجام پرداخت اینترنتی هستید.
به طور کلی پرداخت اینترنتی، پرداخت پول از طریق اینترنت است که شما بدون نیاز به حضور فیزیکی و تنها به وسیله کارت بانکیتان تراکنش را انجام میدهید.
فروشگاههای اینترنتی و کسب و کارهای آنلاین با راه اندازی دروازه پرداخت اینترنتی یا به اصطلاح رایجتر، درگاه پرداخت اینترنتی امکان پرداخت اینترنتی را برای کاربران در بستر اینترنت فراهم میکنند.
شماره کارت، یک شماره ۱۶ رقمی است که برروی کارت درج شده است. شش رقم اول این شماره، در اصل، کد شناسایی بانک است و مشخص میکند که کارت شما از کدام
بانک صادر شده است. به این شش رقم اصطلاحا BIN میگویند.
هنگام دریافت کارت، پاکتی محرمانه همراه کارت دریافت میکنید که در آن عدد چهار رقمی نوشته شده است. این ارقام رمز اول کارت شما هستند که برای استفاده در دستگاههای خودپرداز و پایانههای فروش کاربرد دارند. برای انجام پرداخت اینترنتی، شما به رمز دوم نیاز دارید. بنابراین برای دریافت رمز دوم، به یکی از دستگاههای خودپرداز مراجعه کرده و از طریق گزینه “ تغییر رمز”، رمز اینترنتی یا رمز دوم خود را دریافت کنید. در حال حاضر برای خریدهای بالای ۱۰۰ هزار تومان نیاز به رمز پویا دارید که باید برای کارت خود فعال کنید.
کد cvv2 یا همان کد امنیتی که رو یا پشت کارت درج شده است.
از جمله دلایل خطای تراکنش ناموفق میتوان به زمانی اشاره کرد که باگ یا خطایی در مرورگر وجود داشته باشد که کوکیها را از بین ببرد و یا اپراتورهای اینترنت، دستکاری شده و ذخیره سازی کوکیها با مشکل روبرو شود. علاوه بر این، زمانی که تغییراتی در نسخه پی اچ پی اتفاق افتاده باشد، روی ذخیره سازی کوکیها تاثیرگذار است. خطای اتصال به درگاه پرداخت یا تغییراتی در شاپرک نیز باعث بروز خطای اتصال خواهد شد. به طور کلی زمانی که همگام سازی سرورهای درگاه پرداخت انجام نشود و یا خطایی در آن به وجود بیاید، این اتفاق میافتد.