هر کسبوکاری برای فرستادن مرسولات خود، عوامل خاصی را مدنظر قرار میدهد. فروشگاهی که لوازم شکستنی دارد، بهدنبالِ دقت بالا در پست و بیمۀ بار است و شرکتی که تعداد زیادی ارسال در طول روز دارد، از امکان مدیریت همزمان آنها استقبال میکند.
بر همین اساس، شرکتهای پستی تنوع مختلفی از روشهای ارسال کالا را ارائه میدهند. هرچند، میتوان از نظر اجرا همۀ آنها را در دودسته جای داد:
بدون شک، هر زمان که صحبت از روشهای ارسال کالا در میان باشد، پست اولین نامی است که به ذهن همه خطور میکند. برای استفاده از خدمات شرکت ملی
پست، کالای خود را به دفاتر پیشخوان دولت میبرید و در آنجا، محصول را بستهبندی و نحوۀ ارسال را مشخص میکنید. این شرکت به شما اجازه میدهد به ۳
روش مختلف بسته را برای مشتری بفرستید:
رایجترین خدمت این شرکت، پست سفارشی است. در این سرویس، مشتری در بازۀ زمانی 5 الی 7 روز خرید خود را تحویل میگیرد و حداکثر وزن بار هم میتواند 40 کیلوگرم باشد. مدتزمان آن طولانی به نظر میرسد؛ اما در عوض، هزینهای پایینتر از شیوههای دیگر دارد.
پست پیشتاز، سرعت خوب و هزینۀ معقولی دارد و به همین دلیل، روشی محبوب در بین کسبوکارها محسوب میشود. در این شیوه، تمامی اقلام با حداکثر وزن 25 کیلوگرم پذیرفته میشوند و ظرف مدت 24 تا 72 ساعت به مقصد میرسند. پست پیشتاز هزینۀ بالاتری نسبت به پست سفارشی دارد؛ اما مشتری برای مدت زیادی منتظر نمیماند و راضی خواهد بود.
پست ویژه سرعت بالایی دارد و بستۀ شما را در عرض 10 تا 24 ساعت به دست گیرنده میرساند. این سرویس در مقایسه با روشهای قبل هزینۀ بالاتری دارد. در شرایط اضطرار و زمانی که سرعت دریافت بسته برای مشتری اهمیت زیادی دارد، میتوانید روی آن حساب باز کنید.
شرکت پست در تمامی حالتها براساس میزان ارزش مرسوله، آن را بیمه میکند. ارزش واقعی مرسوله در هنگام تحویل به پیشخوان پرسیده میشود و با توجه به آن، مبلغی را هم در فاکتور نهایی به بیمه اختصاص میدهند.
تعرفۀ نهایی پست را سرویس انتخابی، وزن بسته، ارزش کالا و مسافت بین مبدأ و مقصد تعیین میکند. در صفحۀ Pacelprice، امکان برآورد هزینه برای شما فراهم شده است؛ تمامی موارد خواستهشده را در آن وارد میکنید و مبلغ نهایی محاسبه میگردد.
برای استفاده از خدمات تیپاکس، با نزدیکترین دفتر نمایندگی آن تماس میگیرید و درخواست خود را اعلام میکنید. میتوانید سفارش خود را از طریق سایت این شرکت و اپلیکیشن مای تیپاکس هم به ثبت برسانید. در نهایت، مأموری در محل حاضر میشود، محصول را بستهبندی میکند، تحویل میگیرد و به دست گیرنده میرساند.
زمان ارسال بسته با تیپاکس به فاصلۀ بین مبدأ و مقصد بستگی دارد؛ اما اصولاً بین 1 تا 4 روز کاری متغیر خواهد بود. هرچند در طول این فرایند، وضعیت بار بهطور پیوسته از طریق پیامک به فرستنده و گیرنده اطلاع داده میشود.
یکی از خدمات جالب تیپاکس این است که با سازمانها و فروشگاهها قرارداد میبندد و پلتفـــرم Tipax-e را در اختیارشان قرار میدهد. به این ترتیب، مجموعهها میتوانند سفارشات خود را یکجا بفرستند و آنها را همزمان در پنل خود مدیریت کنند.
این شرکت بسته به ارزش مرسولات، آنها را بیمه میکند و در تعهدات خود آورده است که در صورت آسیب، جبران خسارت خواهد کرد. هزینۀ نهایی پست مقدار ثابتی نیست و با توجه به وزن حجمی بسته، مسافت و مبلغ بیمه محاسبه میشود. در سایت Tipaxco میتوانید این پارامترها را وارد کنید و از تعرفۀ پایانی آن آگاه شوید.